Er det noget rod?
Er det noget rod?
Ja, det er det ofte i en travl hverdag med vasketøj, madpakker, flyverdragter og rudekuverter.
Du kender det godt, ikke? Lige som man troede, at nu skulle det være slut med uoverskuelige bunker. Så hober de sig op sådan nærmest helt af sig selv – igen og igen…
Du behøver ikke have hverken rengøringsvanvid eller oversergent gener for at have et ryddeligt og pænt hjem. Her får du mine bud på, hvad rod egentlig er, og hvilke fejl du begår i forsøget på at holde din bolig ryddelig og overskuelig…
Hvad er rod egentlig?
Mange af os er vokset op med, at man først smider noget ud, når det er gået i stykker (hvis det da ikke liiige er noget, vi selv kan reparere!). Det betyder, at vi gemmer på ting som:
– Tøj som vi ikke længere kan passe, i tilfælde af at vi får smidt de der 5-10 kilo.
– Magasiner, bøger, CD’er og videofilm, som vi alligevel aldrig gider læse/høre/se igen.
– Steppemaskiner, håndvægte, yogamåtter og andet fitnessudstyr, som vi købte i et motiveret øjeblik, men som aldrig bliver brugt.
– Mindeværdige ting som lykønskningskort, postkort, pokaler og gamle legesager, som vi ikke har værdiget et blik de sidste 10 år.
– Mystiske samlinger af lightere, kapsler, oplukkere, klistermærker og lignende, som har været gemt væk i kasser de sidste 10 år.
– Halvfærdige gør-det-selv projekter som vi ikke har haft tid til at gøre færdige de sidste par år.
– Små rester af metervarer, malinger, garn, gulvtæpper og fliser, som alligevel ikke kan bruges til noget fornuftigt.
– Samlinger af madopskrifter, strikkeopskrifter, gør-det-selv tips og slanketips, som vi aldrig kigger i.
– Ekstra eksemplarer af køkkenudstyr, værktøj, haveredskaber, kontorartikler m.m., hvor vi alligevel kun bruger den ene.
Alt ovenstående er rod – også selvom det har fået en permanent plads i din bolig
Fejl du begår, der fører til rod og uoverskuelighed
– Du tror, du mangler plads – og begynder at kigge efter nye skabe eller måske en større bolig. Fortæl dig selv at du ikke har for lidt plads, men derimod for mange ting. Måske er dit klædeskab fyldt til randen, men du bruger måske under halvdelen af tøjet. Hvorfor så bruge 5000 kr. på at købe et større klædeskab for at kunne opbevare noget, du alligevel ikke bruger?
– Du siger ja til at overtage ting fra familie og venner – for det er da synd at smide så fine ting væk. Ikke alene ender du sandsynligvis med en masse rod, hvis du modtager alt muligt fra andre, men folk lærer også hurtigt at de kan komme af med alt deres rod til dig – og så vil de forsøge at komme af med endnu mere – og snart ender dit hjem som en genbrugsstation for familie og venner.
– Du impulskøber ting, som du egentlig ikke har nogen plan med eller plads til. Det bedste er faktisk, hvis du har mulighed for at bruge nogle dage på at tænke over det. Hvis du stadig har lyst til at købe denne ting efter nogle dage, så kan du gøre det, for så er der ikke længere tale om et impulskøb
– Du får ikke smidt det gamle ud, efter du har købt nyt. Hvor tit køber du egentlig tøj, sko, kosmetikprodukter, nips, køkkenudstyr, legesager osv., uden at du samtidig smider noget andet ud? Hvis det sker jævnligt, så kan du slet ikke undgå, at din bolig bliver overfyldt på et tidspunkt
Hvad kan du så gøre ved det?
Udover at handle på ovenstående punkter, kan du også:
– Afmeld de trykte reklamer, som flere gange om ugen vælter ind – find tilbuddene på nettet
– Brug den øverste skuffe i køkkenet til ”bunken” og ryd op i den en gang om ugen – sæt papirer i mapper
– Sortér minimum to gange årligt dit tøj – oplagt sommer/vinter
Børnenes tøj sorteres minimum 4 gange årligt
– Køb æsker og anden inddeling til skuffer og skabe – så slipper du for undertøj, strømper og tørklæder vælter rundt
– Sørg for at ALT har faste pladser – også ting, som ikke er i brug så ofte (julepynt, campingudstyr, rulleskøjter, kælke, haveredskaber, potter, pottemuld, maling, værktøj og meget mere)
– Lær dine børn, at der først er plads til nyt legetøj, når det, de ikke længere bruger, er væk
Virker det for uoverskueligt?
Måske er du bare kørt helt fast og trænger til en hjælpende hånd. Hiv fat i mig – så skal jeg tage dig ved hånden. Trænger du til et kærligt spark, kan det også arrangeres…
Book mig til en oprydningsdag, hvor vi sammen fylder sorte sække, putter i kasser, laver systemer og helt sikkert får fundet gulvet og givet dig og din familie en hverdag med mere energi.
HUSK: ROD DRÆNER DIG FOR ENERGI!
Pris 3.995 kr./dag = 7 timer.
Har du kaffe på kanden, arbejder jeg bedst.
Anita Wodstrup Madsen, indretningskonsulent og ejer af Boligstil siden 2004.
Selvom jeg er vokset op i Thy tæt på naturen, elsker roen og især Vesterhavet, holder jeg rigtig meget af at gøre en forskel indenfor.
I dag bor jeg i Aalborg, hvor Boligstil også er at finde.
Jeg har indrettet og udrettet meget igennem årene – her kan du læse om lidt af det…
FØR | Der skal meget til at skræmme mig – faktisk er det aldrig sket på en oprydningsopgave. For mange mennesker kan dette virke ret uoverskueligt, men der er altså ikke andet at gøre end bare starte fra en ende…
EFTER | Nogle timer senere så det sådan ud. Alt blev ikke smidt ud, men meget gjorde. Meget blev omorganiseret og fik plads i det store skab bag skrivebordsstolen. Bemærk lige på før-billedet at skrivebord og stol faktisk var der i forvejen.