10 game-changing oprydningstips til dig med en diagnose

FARVER, INDRETNING, BOLIGSTIL

Oprydningstips til dig med en diagnose/opmærksomhedsforstyrrelse

Kender du det, den samme genstand ligger på køkkenbordet i mange dage, du vil gerne rydde den væk, men den har ikke en plads..

… Eller kender du det, at det er dagen hvor hovedrengøringen skal klares og før du ved af det er du i fuld gang med at farvesortere børnenes perler og når ikke hovedrengøringen?

Hvis du har en diagnose, der gør det udfordrende at holde orden (fx ADHD, autisme, depression eller angst), kan oprydning og organisering føles overvældende. Her er nogle tips, der kan hjælpe:

  1. Don’t put it down put it away
  2. Alt skal have en fast plads
  3. Del de store opgaver op
  4. Rutiner, Rutiner, Rutiner
  5. Hvornår har du sidst brugt den?
  6. “Bip Bip – det er tid til at vaske tøj”
  7. Quick clean-zone
  8. Det er okay at spørge om hjælp
  9. Det må gerne være sjovt
  10. Accepter det uperfekte

Opbevaringsglas med låg - Søstrene Grene

1:“Don’t put it down, put it away”

  • Undgå mentale to-do-lister: At lade ting ligge skaber små, usynlige opgaver, der belaster dit sind.
  • Tag handling med det samme: Hvis en opgave kan klares hurtigt og let, så gør det straks.
  • Forebyg ophobning: Små handlinger nu sparer tid og energi senere.
  • Øvelse gør mester: Det kræver gentagelse at gøre dette til en vane – vær tålmodig med dig selv.
  • Involver husstanden: Bor du sammen med andre, er det en fordel at de øver samme mantra)

2: Brug visuelle hjælpemidler

  • En fast plads til alting: Gør det nemt at finde ting ved at give dem faste pladser.
  • Farvekodning: Brug farver til at organisere genstande (fx grøn til arbejde, blå til hobby).
  • Tydelige etiketter: Sæt billeder eller tekst på kasser, så du let kan finde ting igen.
  • “Før og efter”-billeder: Tag et billede af, hvordan du ønsker, et område skal se ud. Det kan hjælpe dig eller resten af familien med at holde orden.

3: Bryd opgaven ned i små trin

  • Lav en liste: Notér små, konkrete opgaver som “ryd bordet” i stedet for “ryd hele rummet”.
  • Tidsbegrænsning: Brug en timer og arbejd i 5-10 minutter ad gangen. Tag pauser, så det ikke føles overvældende.

4: Skab rutiner

  • Daglige vaner: Sæt tid af hver dag til 5-10 minutters oprydning.
  • Ugentlige vaner: Hvem har bestemt at hele huset skal gøres rent på én gang?
    Hvad med et skema over ugens to do, f.eks. så vasketøjet er sat til mandag og det at gøre badeværelser rene tirsdag.
  • “1 ind, 1 ud”-regel: Hvis du køber noget nyt, så skaf dig af med noget gammelt for at undgå ophobning.

5: Minimér antallet af ting

  • Ryd ud i små bidder: Spørg dig selv, om du virkelig bruger eller har glæde af hver ting.
  • Start med det nemme: Fjern ting, du ved, du ikke længere har brug for, før du tager de svære beslutninger.
  • Donation: Det kan motivere dig at vide, at dine ting kan gavne andre.

6: Brug teknologi

  • Apps: Brug apps til at holde styr på dine opgaver. Der findes et hav af apps som kan hjælpe dig med at huske dine opgaver.
  • Påmindelser: Sæt alarmer eller påmindelser for at holde dig på sporet.

7: Skab en “quick clean”-zone

  • Definer et område: Hav et lille sted, hvor du midlertidigt kan placere ting, hvis du ikke kan lægge dem på plads med det samme (fx en kurv eller bakke).
  • Tøm zonen dagligt: Sæt en fast rutine for at rydde zonen op, så det ikke bliver et permanent roderum.
  • Gør det nemt for dig selv: Dette er en hjælp til dage, hvor overskuddet er lavt, og du stadig kan holde overblikket.

8: Få hjælp

  • Familie og venner: Bed om hjælp til de opgaver, der føles svære.
  • Professionelle: Overvej at få hjælp fra en professionel organiseringskonsulent.
  • Samarbejde: Lav oprydning til en social aktivitet, hvis det hjælper dig.

9: Gør det sjovt

  • Musik eller lydbøger: Lyt til noget, du kan lide, mens du rydder op.
  • Beløn dig selv: Giv dig selv en lille belønning, når du er færdig med en opgave. F.eks. en dejlig varm kop kaffe, eller et afsnit af din yndlingsserie.
  • Leg: Gør det til en leg ved fx at konkurrere mod dig selv (kan du rydde denne skuffe på 5 minutter?). Du kan også få familien med på legen, hvem rydder først sit værelse op, eller hvem kan lægge tøj sammen hurtigst.

10: Accepter det uperfekte

  • Det er okay, at tingene ikke altid er perfekte. Små forbedringer er stadig værdifulde. Fokuser på fremgang i stedet for at stræbe efter perfektion.
Notesbøger - Søstrene Grene

Husk, at det vigtigste er at finde en tilgang, der fungerer for dig. Start småt, og vær tålmodig med dig selv!

Her er en praktisk ugeplan, for en klassisk børnefamilie, der hjælper med at fordele oprydning.

Anita Wodstrup Madsen, indretningskonsulent og ejer af Boligstil siden 2004.

Selvom jeg er vokset op i Thy tæt på naturen, elsker roen og især Vesterhavet, holder jeg rigtig meget af at gøre en forskel indenfor.

I dag bor jeg i Aalborg, hvor Boligstil også er at finde.

Jeg har indrettet og udrettet meget igennem årene – her kan du læse om lidt af det…

PLOGFÅRA opbevaringsboks med låg - IKEA
Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
ErrorHere